1ο Γυμνάσιο Βούλας

Οι μαθητές και οι καθηγητές του 1ου Γυμνασίου Βούλας λέμε όχι στη βία! Ναι στην αγάπη!


Δευτέρα 22 Απριλίου 2013

Βία στα σχολεία:τρόποι δημιουργίας του φαινομένου




Ο σχολικός εκφοβισμός είναι κάτι που απασχολεί πολλούς γονείς σε όλα τα κράτη του κόσμου, μια και είναι η χρήση βίας μεταξύ μαθητών, με σκοπό να προκαλέσει στα θύματα πόνο και αναστάτωση.Σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και στις ΗΠΑ τα φαινόμενα αυτά είναι σχετικά συνηθισμένα σε σχέση με την Ελλάδα.Τα τελευταία χρόνια όμως η ενδοσχολική βία έχει αρχίσει να αυξάνεται και στην χώρα μας.

      Η βία σχετίζεται με 3 κατηγορίες ανθρώπων:
1.      Τους θύτες
2.      Τα θύματα
3.      Και τους παρατηρητές

Οι θύτες και τα θύματα μπορούν πολύ εύκολα να αλλάξουν θέσεις, δηλαδή ένας θύτης μπορεί εύκολα να γίνει θύμα κάποιων ισχυρότερων και το θύμα να γίνει θύτης βρίσκοντας κάποιους ασθενέστερους.

     Τα θύματα,οι παρατηρητές, ακόμα και οι θύτες έχουν την δυνατότητα να διαλέξουν τι θα κάνουν.
·       Η δυνατότητα επιλογής που έχει ο θύτης είναι  εάν θα πειράξει το θύμα από την αρχή η όχι. Εάν επιλέξει το 1ο,  θα είναι δύσκολο να σταματήσειβέβαια μπορεί (να σταματήσει) μόνο εάν πραγματικά το θέλει.

·       Τα θύματα έχουν 2 επιλογές, αλλά τα περισσότερα διαλέγουν την σιωπή. Αυτό το κάνουν λόγω φόβου ή επειδή δεν θέλουν να αναστατώσουν και να προβληματίσουν άλλους ανθρώπους με τα δικά τους προβλήματα. Ασφαλώς είναι και κάποια θύματα που αναφέρουν τα περιστατικά αυτά είτε στους γονείς τους είτε σε κάποιο δάσκαλο είτε ακόμα (ανώνυμα βέβαιασε κάποια εταιρεία στήριξης  παιδιών για τέτοια περιστατικά.

·       Οι παρατηρητές έχουν και αυτοί 2 επιλογές από τις οποίες η καθεμιά μπορεί  να γίνει με διαφορετικό τρόπο και να δώσει σε κάποιες περιπτώσεις διαφορετικό αποτέλεσμα.Η 1η  επιλογή που έχουν είναι να μην πουν τίποτα και μην αντιδράσουν στο περιστατικό, δηλαδή να μην δώσουν σημασία. Ο 2ος τρόπος σχετίζεται πάλι με την σιωπή του παρατηρητή, αλλά αυτή την φορά γελάει με το θύμα, το οποίο κάνει τον θύτη να νιώθει καλύτερα για αυτό που κάνει, ενώ μέσα του ξέρει πως σφάλλει (αυτή είναι η πιο συνηθισμένη αντίδραση παιδιών σε μία τέτοια περίπτωση).Η 2η επιλογή που έχουν ως παρατηρητές είναι να το αναφέρουν σε κάποιο δάσκαλο η σε κάποιο γονιό. 

Κανένας από εμάς δεν θα ήθελε να είναι σε αυτή την θέση και όμως 2 στους 10 είναι το θύμα και 3 στους 10  είναι ο θύτης-συνήθως σε μεγαλύτερη ηλικία από το θύμα. Μπορεί να μην φαίνεται πάντα, αλλά οι μορφές της βίας είναι:

·         Σωματική με την απειλή τραυματισμού: εκδηλώνεται με χειρονομίες,σπρωξίματα και ξυλοδαρμούς.

·       Λεκτική με υβριστικές λέξεις ή εκφράσεις , προσβολές, απειλές και χρήση "παρατσουκλιών", που δεν επιθυμεί να ακούει το θύμα.

·       Εκβιασμοί, για να κερδίσει ο θύτης χρήματα ή αντικείμενα που ανήκουν στο θύμα.

·       Διάδοση αρνητικών σχολίων για την καταγωγή, την κοινωνική τάξη, την οικονομική κατάσταση και τη διαφορετικότητα του θύματος. 

Τώρα ξέρετε κάτι παραπάνω για την ενδοσχολική βία..... Για αυτό σταματήστε την πριν να είναι αργά!



Μαθήτρια της Γ Γυμνασίου 






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε το ευγενικό σχόλιό σας!